Permalänk
Medlem

GUIDE: Köprådhjälp!

KÖPRÅDSHJÄLP

Final Draft:

Hej!

Jag började med denna guide för några dagar sedan. Jag hoppas att den ska kunna hjälpa köpare som inte är 100 % upplysta om komponenter och samtidigt stå sig i konkurrensen bland de övriga artiklarna. Jag skummade igenom många guider i tidigare idag och är oerhört imponerad över väldigt många av dem!

Om du uppskattar denna guide och vill att den ska bli ännu bättre, lämna feedback! Sista draften lämnas in söndag kväll.

Introduktion

Köprådstrådarna svämmar över av folk som behöver hjälp med vilka komponenter de ska uppgradera sina datorer med. Detta är inte en guide för oss mest inbitna användare utan för dem som faktiskt inte har 100 % koll på vilka komponenter de bör köpa och ersätta sina befintliga flaskhalsar med.

Jag kommer gå igenom ett ganska basic händelseförlopp om…
[list=""]
[*]Hur du hittar vilka kriterier dina nya komponenter behöver uppfylla
[*]Hur du hittar nya komponenter med bäst pris/prestanda
[*]Var du köper dem ifrån och vad du bör tänka på före/efter montering
[*]Vad du kan göra med dina gamla komponenter
[/list=]
Det första du måste veta är vilken komponent det hela gäller.

Gäller det…?

CPU, Internminne, Moderkort?
- Ladda ner CPU-Z
- Leta reda på respektive flik
- Skriv ner egenskaper (se steg 1)

Hårddisk
- Ladda ner HD Tune
- Kolla av överföringshastigheter, gör en Errorscan och kolla på Health
- Notera standard (SATA eller IDE)

Grafikkort
- Ladda ner GPU-Z
- Se om du har PCI-E eller AGP (se bild)
- Ska du köpa ett grafikkort är det även bra att kolla upp vilket nätaggregat man har.
För att göra det öppnar du lådan (visa bild). Om du ska köpa ett nytt och kraftfullt grafikkort och har ett nätaggregat på 400W> så kan det vara ett bra tillfälle att göra en ny tråd och få hjälp.

Prisjakt

För att hitta den komponent du söker använder du prisjakt.nu. Jag kommer här gå igenom hur du letar efter ett nytt moderkort eftersom du vid köp av moderkort både måste ta hänsyn till vad du har för minne samt processor.

Jag kommer nu beskriva hur jag skulle kunna gå tillväga för att byta mitt moderkort med hjälp av bilder och bildtexter i steg för steg.

Steg 1 – Kolla upp specifikationer för CPU, Minne och Moderkort

Notera vad som står i de röda ringarna för din komponent och gå vidare till steg två

Steg 2 – Sök efter ditt gamla moderkort på prisjakt för att få fram rätt formfaktor.

Skriv in modellbeteckningen för moderkortet som du noterade i förra steget i sökrutan. Hitta ditt moderkort i listan och klicka på det.

Steg 3 – Hitta formfaktorn för moderkortet

Under ”Egenskaper”, brukar vanligtvis vara ATX, Micro-ATX osv.

Steg 4 – Moderkort @ Prisjakt

Skriv in din eftersökta komponent i sökfältet och klicka dig vidare i högerkolumnen

Steg 5- Fyll i kriterierna för det du noterade i Steg 1 och 3.
[list="1"]
[*]Formfaktor
[*]Minnesstandard (DDR2, DDR3)
[*]Klicka på den sorts processor du eftersöker. Viktigt här är vilken socket du är ute efter. Detta sorterar prisjakt automatiskt ut om du väljer processortyp, men vill är du ute efter en ersättare som passar med dina gamla komponenter bör du välja samma som kan återfinnas i uppgifterna från steg 1.
[*]Ditt högsta pris
[*]Detta är en extrafiltrering som du kan välja under ”Fler sökkriterier”. Om du ställer in datumen till hyfsad närtid kommer du se moderkort med de senaste chipseten vilket är vad du är ute efter.
[*]Klicka på ”Visa produkterna” för att sortera ut dina resultat
[/list=1]

Steg 6 – Hur ska jag kunna välja rätt produkt? Svar: Don´t! Låt användarna avgöra!

Trots att du filtrerat ut din komponent med kriterier ser du att listan fortfarande (som oftast) blir lång. Användare flockas kring bra och prisvärda produkter. Utnyttja det genom att använda sorteringsalternativet ”Rank”. Detta gör att produkterna i din lista sorteras efter popularitet.

Ytterligare saker att titta efter är omdöme och chipset. Fördelen med bra omdömen behöver antagligen inte förklaras mer i detalj. Angående chipset (vilket du ser i kolumnen längst till höger) så brukar nyare vara effektivare och bättre på flera sätt. Som ni kan se återfinns det senaste chipset (P45) för Socket 775 i de flesta av moderkorten högt upp i popularitetslistan, ytterligare en anledning till att vi använde denna sorteringsfunktion (tillsammans med lanseringsdatum).

Steg 7 – Sammanfattning
[list="1"]
[*]Här ser vi en sammanfattning av de egenskaper vi tidigare filtrerat ut. Titta till denna lilla sammanfattning ytterligare en gång för att se till att allt stämmer.
[*]Omdömen. Precis som tidigare nämnt är positiva omdömen ytterligare ett plus. Om produkten har omdömen, ögna igenom dem och se till att allt verkar vara i sin ordning.
[*]Här kommer vi till en ganska individuell punkt – butiker. Många har sin egen favoritbutik som de gillar att handla ifrån och det enda egentliga rådet jag kan ge är att titta åt hållet som pilarna på bilden visar. Bra betyg från många användare brukar betyda att allt är i sin ordning. Att rada upp en lista brukar oftast innebära feedback som påpekar att det är någon/några butiker man missat vilket gör att jag återigen hänvisar till omdöme.
[/list=1]

Tänka på före/efter montering

Det finns redan alltför många bra trådar och guider om hur man bygger ihop ett datorsystem så jag kommer istället ge lite punkter som man bör tänka på. För någon som aldrig bytt ut en komponent eller byggt ett system kan det första bra tipset vara att läsa delar eller större delen av en sådan guide.

Före

  • Använd ESD-armband oavsett vilken komponent du monterar! Det kan låta överaktsamt men ”Det händer inte mig”-resonemanget får sig ofta en törn även här.

  • Vid köp av kraftfullare grafikkort bör du mäta insidan av chassiet och se till att grafikkortet verkligen passar. Läs även notisen om nätaggregat under rubriken ”Grafikkort”.

  • Köper du nya internminnen? Kolla upp vilken hastighet ditt moderkort stödjer genom att följa steg 2 & steg 3 med ändringen att du tittar efter minneshastighet.

  • Om du ska köpa en ny CPU är det mycket viktigt att den är av samma socket som den gamla (dvs. moderkortets).

Efter
Ett allmänt tips är att formatera om hårddisken när du köper nytt grafikkort eller nytt moderkort. Vid moderkort brukar det vara absolut nödvändigt, men vid grafikkort går det att undvika omformateringen (även om det inte rekommenderas) genom att köra ett program som tar bort de gamla drivrutinerna grundligt. Exempel på ett sådant program är Drive Sweeper

Gamla komponenter

Även om dina gamla komponenter ofta blir värdelösa rent prestandamässigt jämfört med dina nya så betyder det inte att de blir helt värdelösa rent värdemässigt!

Även om det inte är tänkbart att någon skulle vilja köpa din gamla hårddisk vid första tanken så motbevisas den ofta om du bara gör ett försök och lägger ut den på utmärkta marknader såsom Blocket och Tradera

Om du bara ser till att beskriva varans skick och egenskaper utförligt tillsammans med en autentisk bild så spelar du över bollen på köparnas planhalva. Om du är osäker på vilket pris du kan försöka sälja komponenten för så är ett tips att titta på vad liknande ligger i prisnivå eller har sålts för (Tradera).

Permalänk

Grym guide!

Du skriver bra och går igenom det väldigt tydligt! Är inte så jätteinsatt men det kan absolut vara ett bra om jag behöver nya komponenter.

+++

Permalänk
Medlem

Tack för responsen "carlssson"!

Rättat till lite småfel och lämnar nu in denna som final draft!

Permalänk

Även jag får lov att tacka för denna guide som är mycket bra skriven,och förklarar på ett enkelt sett hur man går tillväga så att även en noob som jag fattar hur man gör :)det kommer väl till pass nu när man ska uppgradera eller äventuellt bygga en ny pc.

Permalänk

Kul att du tog dig tid att göra det här! Det borde hjälpa en hel del personer tycker man. Bra skrivet också:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, visste inte om de programmen men ska kolla upp dem ifall jag behöver byta ut någon del i min framtida dator.

Några saker att ändra:
Det verkar bli ett fel i forumets kod sedan denna tråd skapades, till exempel så står det "[list="1"][*]" på vissa ställen och så har du skrivit "chassiet" istället för "chassit" på ett annat ställe i texten.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money